Want to share this Foto on another web-site or blog?

Paste one of the following lines in to your site, blog or profile page..

Script:

HTML (for myspace, bebo etc):

BBCode (for message boards/forums):
[ View the Fotopage entry | View the complete Fotopage ]


tapak kaki nabi ibrahim yg lama
Mail this Foto to a friend
Search BoardTracker for..
tapak kaki nabi



< Previous

Next >
[ View the Fotopage entry | View the complete Fotopage ]


Monday, 8-Feb-2010 13:36
Gambar pg umrah
Ini adalah gmbar kami sekeluarga pegi umrah.. sgt bersyukur sbb di berikan rezeki utk pg ke sana.. terasa diri ni,nk ajer pg lagi.. teringat2 aje waktu tawaf kaabh ngan mak, abh, mama n adik.. tp, bnda pertama yg buat aku menangis bila tawaf 'selamat dtg' kat kaabh tu, adalh kerana teringat kat abang2 aku. kalo mereka ada bersama tawaf ngan kita org kan best...


CERITA BATU

Cerita ini diceritakan oleh mutawif yg membawa kami, ustaz alam shah namanya. ustz tu menceritakan bahawa, pada masa dahulu nabi dtg ke taif untuk berdakwah, iaitu menyebarkan agama islam, tetapi penduduk taif menghalau nabi keluar dari tempat mereka. Di dalam perjalan nabi untuk pulang ke mekah, nabi bersembahyang di surau yg terletak di bawah gunung itu. Kalo diperhatikan dengan teliti, ada sebuah umah yg kecik untuk nabi bersembahyang. Sewaktu nabi bersembahyang, dtg org2 kafir yg mengetahui tengtang ada nya nabi di situ, maka mereka berpakat untuk membunuh nabi..

Maka, mereka menggolekkan batu yang besar itu (ada di dalam gmbr) supaya jatuh menghempap rumah tmpat nabi berslolat dengan niat untuk membunuh. Dengan kuasa Allah dengan menyuruh batu yg kecik (ada di dalam gmbr. Perhatikan btol2 dibawah batu besar itu) itu untuk menahan batu yg besar dr trus bergolek untk menghempap nabi. Bayangkan lah, ada kah logik batu yg sekecil tu, dapat menampung batu yg besar itu dr jatuh menghempap nabi.. Subhanallah.. Kuasa Allah itu kita boleh lihat sehingga sekarang. Renung2 kanlah..


MADAIN SALEH


Madain Saleh ialah dimana letaknya kawasan tempat tinggal kaum nabi saleh, berhampiran dengan Madinah, tp tak lah dekat sgt, jauh jugak. huhu.. Disini lah juga terjadi nya mukjizat Nabi Saleh iaitu keluarnya unta dari celahan batu-batu. Aku akn cerita kn sikit demi sedikit. Nabi Saleh mengeluarkan unta dari celahan batu-batu itu sebgai membuktikan bahawa Allah itu Maha Kuasa dan menyuruh kpd umatnya menyembah Allah. Baginda telah berpesan bahawa jangan dibunuh unta itu, jika tidak, datanglah azab Allah. Kaum Nabi Saleh tidak menghiraukan nya lalu membunuh unta itu. Mereka berkata kepada nabi saleh, kami telah membunh unta itu, dimanakah azab nya. Allah tidak pernah memungkiri janji Nya. Nabi saleh memberitahu kepada umatnya bahawa 'pulang lah kamu kerumah masing-masing, sesungguhnya azab allah akn datang'. Diriwayatkan bahawa, azab itu berlaku dalam masa 3 hari. Hari 1, kulit mereka berubah dari kuning kepada coklat. Hari 2, berubah dari coklat kepada hitam, dan hari 3 maka matilah mereka dirumah mereka masing2. Mutawif itu memberitahu bahawa mayat mereka reput dirumah mereka, iaitu tmpat di mana aku telah mengambil gmbr itu.


ELEPHANT ROCK


Jika dilihat betul2 gambar ini, ia adalah seakan bentuk gajah. Pemandu bus itu memberitahu kepada kami, bahawa pada zaman Nabi Adam, disitulah tempat duduk bagi kaum nabi adam. Gunung2 itu lah tmpat mereka duduk. Sambil mereka duduk, tangan mereka mungukir2 di gunung2 itu. Subhanallah.. Tinggi sungguh umat nabi Adam. Ada yang mengatakan bahwa dari gunung itu, 80 kaki keatas lagi lah ketinggian kaum Nabi Adam.. Bayangkanlah.. Betapa kecil nya umat nabi Muhammad ini. Mungkin hanya umpama semut sahaja jika dilihat oleh kaum nabi adam itu.

© Pidgin Technologies Ltd. 2008.